AD DESCRIPTION
AD DESCRIPTION
AD DESCRIPTION
AD DESCRIPTION

شاطر
استعرض الموضوع السابقاذهب الى الأسفلاستعرض الموضوع التالي
mina_2000
فتوك جديد
فتوك جديد

17 وظيفة للمايكروويف لم تسمع عنها من قبل .. تعرف عليها

في الخميس 18 يناير 2018, 9:43 pm
الميكروويف بيسهل حياة ناس كتير فى العالم كله .. بس لو انت بتستخدمه عشان التسخين فقط
فانت ضيعت على نفسك وظائف كتير لاستخدامه

بجانب كونه جهاز تسخين، بإمكان المايكرويف أنه يكون أداة ممتازة تسهل الكتير  على صاحبها، سواء كان طباخ، أو باحث فيزيائى :) ، الشئ الوحيد اللى مش هيقدر يعمله المايكروويف انه يتجسس على صاحبه bigsmile .
فى موضوعنا النهاردة جمعنالك   وظيفة يقدر يقوم بيها المايكروويف هتساعدك كتير جدا فى حياتك اليومية مكنتش تعرف بيها من قبل ...

. طبخ الاكل النئ تماما:

المايكرووويف مش بس لتسخين الاكل و بس .... ممكن كمان يطهو الاكل النئ تماما فى اقل من 15 دقيقة و بتسوية ممتازة

. إعداد الكعك:

دلوقتى تقدر تعمل كيكة لذيذة فى ثوانى بسيطة .
تحتاج كيكة الشوكولاتة المثالية في الصورة اللى فوق إلى 90 ثانية من الطهو في جهاز المايكرويف، انت حاسس انها صغيرة بالنسبالك ؟ ... انت ممكن تعمل كيكة من 3 طبقات تكفي لعشرة أشخاص في مدة عشرة دقائق فقط في جهاز المايكرويف.

. عمل البيض بوصفات رائعة:

عن تجربة  البيض المسلوق والمغلى طعمه بيبقى أفضل بكثير لما يتم تحضيره في المايكرويف أكثر من تحضيره على البوتاجاز.

. طبخ الخضروات بالبخار:

الاكل المطهو بالبخار و استخدام الشبكة المخرمة طول الوقت كان الحل المثالى زمان .. دلوقتى بامكان الميكرويف عملها دلوقتى بكل سهولة ... .
طهو مختلف أنواع الخضروات بالبخار من خلال لفها في عدة طبقات من مناشف ورقية رطبة، و وضعها في المايكرويف.

عاوز اكلك يبقى مقرمش ؟؟

فى الغالب مفهومنا عن التسخين فى الميكروويف بيخلى الاكل طرى زى البيتزا ، عشان كدة مكنتش تعرف انه جهاز قلي رائع إذا توفرت عندك الوسائل المناسبة.
أنت بحاجة إلى مقلاة للاستعمال داخل المايكرويف، فهذه المقالي بإمكانها تحافظ على اكلك مقرمش و انت بتسخينها، حتى بالنسبة لباقى الاكلات زى  البيتزا أو أصابع البطاطس المقلية المقرمشة

. تقشير الثوم:

مفيش اكل مبيخلاش عن الثوم ... و عملية تقشير الثوم امر مرهق و بيحتاج لوقت كبير .. بس دا كان زمان smile d

قوم بتسخين رأس الثوم بالكامل في المايكرويف لمدة 20 ثانية، و بعدين قسمه، وبمجرد أن البخار بهدم الروابط الكيميائية بين القشرة والثوم نفسه، تنفصل القشرة بسهولة تامة بدون الحاجة إلى استعمال السكينة.

. تجفيف الأعشاب:

دلوقتى تقدر تجفف الأعشاب الخضراء باستخدام جهاز المايكرويف في منزلك.
فقط قم بوضع 4 أو 5 فروع أعشاب بين منشفتين جافة، و سخنها في المايكرويف لمدة 2 لــ 3 دقائق، بعد كدة حتبقى الأعشاب جافة تماما.
 تجفيف الأعشاب في المايكرويف يعتبر أفضل من تجفيفها في الفرن أو تعليقها لتجف بفعل الهواء، عشان الاشعاعات الكهرومغناطيسية الخاصة بالمايكرويف بتبخر المياه بسرعة كبيرة بدلا من تسخين الفرع كله بقدر متساوى، و دا بيساعد على الحفاظ على قدر أكبر من الزيوت الأساسية اللى بتعطي الأعشاب نكهتها في المقام الأول.

جعل العجينة تختمر:

بدل من انتظار العجينة تخمر لوحدها، وفر على نفسك  الساعات و شغل المايكرويف لتسريع العملية شوية.
و تحقيق نفس النتائج في غضون عشرة أو خمسة عشرة دقيقة.

. تخلص من المعاناة والدموع مع البصل:

تخلص من الطريقة القديمة في تقشير البصل الى بتخلىك تدمع

هنقولك  طريقة قمة في السهولة للحفاظ على عينيك و انت بتحضر وجباتك و البصل من مكوناتها
قطع جوانب البصلة و سخّنها في المايكرويف لمدة 30 ثانية، وبمجرد انها تكون ساخنة، مش هتدمع تانى خالص .

. نقع الفاصولياء:

نسيت تنقع الفاصوليا من بالليل عشان تطبخها تانى يوم ؟؟؟ ، مفيش مشكلة خالص :)

ضعها فى وعاء فيه ماية فى الميكروويف بمعدل 3 كاسات من الماية مقابل كوب من الفاصوليا، و خليها تغلي جواه بالطاقة القصوى لمدة 15 دقيقة حتى درجة الغليان، و أخرجها و سيبها في المياه لمدة  ساعة، و بعدها هتبقى جاهزة للطبخ تماما .

. استخلاص أكبر كمية ممكنة من عصائر الحمضيات:

لو انت عاوز تعمل عصير ليمون او برتقال ..فانت اكيد مش عاوز تسيب اى نقطة عصير تسيبها دون الاستفادة منها ، يسعدنا أن نعرفك بأن المايكرويف بإمكانه مساعدتك في دا :).
احضر ليمونة ، حطها فى الميكروويف وسخّنها لمدة 10 ثوانى أو أكثر شوية ، و سيبها تبرد لمدة ثانية  و بعدين قطعها لنصفين واعصرها على طول.
الطريقة دى هتخليك تستفيد باكبر قدر من العصير منها،  و كمان بتطبيق نفس الأمر على فواكه أكبر حجما زى  اليوسفي والبرتقال، بس ظبط الميكروويف على ثوانى اكتر عشان الحجم هيبقى اكبر .

. تحميص المكسرات:

المايكرويف وسيلة رائعة من أجل تحميص المكسرات بشكل متساوى، و احسن كمان من تحميصها فى الفرن او البوتاجاز

وضعها على مستوى واحد في طبق، و دخلها في المايكرويف لمدة دقيقة و خرجها و رتبها من جديد بحيث تتعرض للحرارة من جميع جوانبها، و دخلها تانى لمدة دقيقة تانية ، وهكذا لحد ما تنتهى منها تماما .

. إعداد رقائق البطاطاس المقرمشة:

أنت من هنا و رايح مش هتحتاج لقلاية عميقة لتحضير البطاطس المقرمشة .
قم بتغليف شرائح البطاطاس بالزيت، و وضعها على مستوى واحد في طبق قابل للتسخين في المايكرويف، و تسخينها  لمدة 3 إلى 5 دقائق حتى لحد ما لونها يبقى بنى او ذهبى، و سيبها تبرد و استمتع بيها :)

. تقشير الطماطم والخوخ:

المايكرويف ممتاز فى تقشير الفواكه اللى قشرتها رقيقة ، لو كنت بتحضر شوربة طماطم او عاوز تقشر خوخ مثلا لعمل موس الخوخ ... قوم بتقطيع الفاكهة إلى نصفين، و وضعها في طبق، وسخنها داخل المايكرويف لمدة 5 دقائق، لحد ما تبدأ قشرتها تتكرمش ،و بكدة تقدر تقشرها دون عناء .

. إعادة النضارة للخبز القديم:

عشان تخلى العيش الفينو طازة ما كان الاول .... قم بتسخينه مع كوباية ماية فى الميكروويف لمدة ثوانى .. و بكدة هتخلى القشرة الصلبة تكون طرية و طازة و لسة طالع من الفرن

. نزع الطابع البريدي عن الظرف البريدي:

لو كنت عاوز تشيل طابع بريدى من على ظرف ملتصق به من قبل كدة .. او انك عاوز تغير طابع البريد ... حط عليه نقطة ماية و دخله الميكروييف لمدة 20 ثانية و بكدة هتتقدر تشيل الطابع دون اتلافه .

اختبار إذا ما كان من الآمن استخدام الأواني في مطبخك داخل المايكرويف:

من الطبيعى انك تكون على دراية بالصوانى او الحاجات اللى ممكن تدخل المايكروويف او لا
لسلامته و اطاله عمرو الافتراضى .. بامكانك اختبار الماجات او الاوانى فى مطبخك .. بمقارنتها ..بشئ بسيط ... فقط بوضعها داخل الميكروويف اذا كان السائل داخل المج مثلا ساخن و المج باردا  فدا صالح لاستخدامه داخل الميكروويف اما اذا كان المج ساخنا .. فدا لا يصلح للاستخدام ...
استعرض الموضوع السابقالرجوع الى أعلى الصفحةاستعرض الموضوع التالي