مطلوب مدونين و ناشرين للمنتدى باجر رمزى - للتواصل املئ است ارة اتصل بنا

شاطر|

ازاى تعدى الشارع بسلام .. حياه يومية

Admin
فتوك باشاAdmin
البلد : القاهرة حدائق القبة
تاريخ الميلاد : 10/01/1992
http://fatok.dahek.net
مُساهمةموضوع: ازاى تعدى الشارع بسلام .. حياه يومية  الإثنين 25 يوليو 2016, 11:28 am

المرة دي أنا بكتب للتحذير...وقد أعذر من أنذر، بحاول أشرح للسائرون نياما..ال هم المشاه ازاي السائق بيشوفهم...هعرض نماذج بنشوفها كل يوم تحرق الدم (لو انت من اخواني السائقين)

1. مرفت وعيلاء: طبعا دول ال بيتمشوا ف نص الشارع ولا كأنهم في نزهة خلوية...
الواد الجن عاوز يعمل منظر طبعا ف يقوم مشاور بإيده للعربيات تقولش الريس...-أيام ما كان عندنا ريس-، وبكل ألاطة يتوقع ان المرور- لأ الكون كله - هيستجيب لإشارته متفهمش ليه!!....
تيجي انت تهدي عشان تعديه، واجب وشهامة منك..تلاقيه بيبصلك نظرة انتصار لا تخلو من بعض الشماته، وال " بانانا" ال معاه تحس انها مع هيرو بأة وممكن ترقع زغروتة ف نص الشارع مع تسبيل وبربشة كتير...

- ده حله ايه؟ انك تديه بالرفرف واحدة كدة تفكره بحجمه 

2. الأب: نموذج الأب ال هو راجل كبير وغالبا ناصري..تلاقيه لسه جو الثورة مسيطر على تفكيره وشايف ان كل من هو دون ال 60 سنة دول شوية عيال متسرعين وتافهين...وبيتوقع انك لو ماعدتهوش هيمدك على رجليك أو يربطك في الفلكة، وغالبا هيلم عليك الناس ويديلك درس في احترام الكبير والتأني مع استعادة بعض ذكرياته في الحزب الاشتراكي، وممكن يختم كلامه بقرصة ودن..
- ده حله ايه؟؟ انك تحاول تعديه وانت ساكت وماتبينش أي علامات استياء أحسن يفرش في الأرض ويقولك وريني هتعدي ازاي...اه خلي بالك الجيل ده لبط قوي، عشان لو انت متأخر وده غالبا، فإنسى معادك...وأهو زي والدك اكسب فيه ثواب ومتأوحش كتير..

3. القطة: طبعا مش محتاجة شرح...الفتاة القطة، شايفة نفسها وبريستيجها مايسمحلهاش تجري بسرعة عشان عربية، نظام أنا مبتهددشش. وممكن كمان يكون ال سايق شاب ظريف ف مفيش مانع انها تهدي قدام عربيته وربنا يسهل ، يا يخبطها، وهنا في فرصة كبيرة انها تستهبل ويغمن عليها وتقوله وصلني والله المستعان، أو السيناريو الأكثر انتشارا انه يطلع زوق ويضرب فرامل فيلبس في ال وراه و يتشتم فيشتمها وتتكسر كل أحلامها على أكسيدام الواقع
- حلها ايه دي؟ ادعيلها بالهداية... بس هي لو اتخبطت مرة هتحرم، وممكن تكون انت الانسان الشهم ال هيقدم الخدمة دي للمجتمع ويخبطها. بس لو لبست جوازة ماعرفكش...

4.المتردد: ده أكتر نموذج بيعصبني...ليه؟ لأنه بالنسبة للسائق هدف متحرك ، خاصة لو انت رايح الشغل الصبح و اكلينيكيا نايم وأكيد متأخر. وصورة ال "اتش أر" قدامك عالطريق مستنيك ب خصم محترم، ف انت بتحاول تعدي أي حاجة قدامك عشان ماتقابلش الوحش في اخر مرحلة..ودي أخرت لعب ال بلاي ستيشن.
- حله ايه؟؟ ما تاخدكش بيه أي شفقة...ده عنده مشكلة نفسية، اعمل فيه معروف واخبطه برضه عشان يتعلم ياخد قرارات سريعة وحاسمة...يا يطلع قدام يا يتنيل يقف لحد ما حد كبير يعديه. صدقني هيدعيلك لما يدرك الخدمة ال قدمتهاله...معرفش هيدركها امتى أو هيلحق يعيش عشان يدركها ولا لأ...

أخيرا وليس اخرا...لي استفسار لك عزيزي السائر...
منين جبت كل الثقة دي في فرامل العربية؟؟ أو في قدرات السائق؟؟ أو مزاجه؟؟ أنا شخصيا بكسل أفرمل أيوة أنا مانيوال يعني الفرامل مجهود برضه ويترتب عليها تغيير نقلات ووجع دماغ.
انما السؤال الملح بأة، منين جبت روح الإستنطاع دي كلها؟!!!

ازاى تعدى الشارع بسلام .. حياه يومية

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة
صفحة 1 من اصل 1